Magnesium

Det finns många olika ämnen som är nödvändiga att få i sig för att kroppen ska fungera optimalt. Ett av dessa är magnesium, och näst efter vitamin D är magnesium det som är allra vanligast att ha brist på.

En vanlig orsak till ett otillräckligt intag av magnesium är bland annat att man äter kost som är fattig på magnesium eller att man äter medicin som hämmar magnesiumupptaget.

Uppskattningsvis lider ungefär en tredjedel av befolkningen i Sverige och Tyskland av magnesiumbrist, och många vet inte ens om det. En annan anledning till att vi har fått svårare att få i oss magnesium i den dagliga kosten beror på att halterna av mineraler i människans kost sjunkit rejält under de senaste åren. Det moderniserade jordbruket har lett till att flera livsmedel blivit utarmade på mineraler, jämfört med hur det var förr.

Symptom på magnesiumbrist

Att det är just magnesium man har en brist på kan vara svårt att veta om man inte vet vilka symptom som orsakar just detta. Ett mycket tidigt tecken på att man drabbats av denna brist är att man får kramp i vaderna, ofta nattetid, och i synnerhet om man tränar hårt och har ansträngt musklerna. Ett annat tecken på magnesiumbrist är astma och det ska enligt forskning finnas ett samband mellan magnesiumtillskott och förbättring av astma-symptom. Även domningar, stickningar eller pirrningar i huden kan vara ett tecken. Svår huvudvärk i form av migrän kan också orsakas av ett bristande magnesiumintag. Eftersom musklerna blir extra spända utan magnesium upplevs huvudvärk/migrän som ännu värre och ett extra tillskott av magnesium kan då motverka detta.

Andra tecken på att man behöver få i sig mer av detta ämne är förstoppning, depression, onormal hjärtrytm, sömnsvårigheter, ont i lederna, ökat sug efter sötsaker, högt blodtryck, en ökad trötthetskänsla och slutligen även kalciumbrist. Kroppen behöver nämligen magnesium för att kunna ta upp kalcium, vilket blir som en ond spiral om man har brist på det ena.

Livsmedel som innehåller magnesium

Mat som innehåller mycket magnesium är bland annat: Fullkornsprodukter som fullkornsbröd och gröt, grönsaker (särskilt mörka bladgrönsaker som spenat och sallad), nötter (feta nötter som valnötter och cashew), frön, baljväxter som linser och bönor och potatis. Det finns även gott om magnesium i choklad och kakao vilket är positiva nyheter för alla chokladälskare med magnesiumbrist. Även kikärter är mycket nyttiga och innehåller både magnesium och järn. Utöver detta får du även i dig en hel del proteiner från livsmedlet. Genom att rosta kikärtor får du snabbt och enkelt ett nyttigt proteinmellanmål som dessutom är fyllt av magnesium(källa: Lokaltidningen.se)

Magnesiumcitrat

Det finns olika typer av magnesium och magnesiumcitrat är den variant som är allra enklast för kroppen att ta upp. Det är biokompatibelt, vilket betyder att det är något som kroppen inte kommer att försöka stöta bort. Det bidrar till att man känner mindre trötthet och utmattning, samt till nervsystemets funktion och det bidrar även till normala tänder och benstomme.

Om man är osäker på huruvida man har en brist på magnesium eller ej kan man alltid testa att ta tillskott ändå. Det är inte farligt att få i sig för mycket magnesium då det lagras i kroppen. Eventuella överskott tar kroppen helt enkelt inte upp.