Gurkmeja

Du inser nog inte hur många vanliga kryddor som finns i ditt köksskåp som innehåller robusta näringsämnen.
Naturligtvis använder du många av dessa färgglada örter och kryddor för att lägga till smak till din mat. Men många av dem går bra utöver att bara hjälpa dina smaklökar.

Några av de kryddor du använder kan ha kraftfulla hälsounderhållande egenskaper. Och detta är en av de bakomliggande orsakerna till att de har använts i tusentals år i antika kulturer. Modern forskning tar nu en närmare titt på några av dessa vanliga kryddor och deras potential att berika din övergripande hälsa.

En sådant krydda är gurkmeja, den färgglada ”curry spice” som ofta används i indisk mat. Det finns även förmodligen i ditt skåp. Gurkmeja innehåller curcumin. Detta är pigmentet som ger gurkmeja sin distinkt gul-orange glans. Och curcumin är en polyfenol identifierad som gurkmejans primära aktiva substans.

Så vad är några av de sätt du kan dra nytta av curcumin? Tja, ett tillvägagångssätt är att använda det i din matlagning som en ren gurkmeja eller currypulver (gurkmejapulver är det jag föredrar).
Det finns några mer effektiva sätt att jag känner att du kan dra nytta med curcumin-fördelar. Och jag är redo att dela med dig några av de strategier som kommer upp. Men först, kanske du undrar … ”Vart kommer denna krydda ifrån och vart har den sina ”rötter”?

Gurkmeja har använts som ett substitut för saffran (ett gammalt världskryn) i Europa i över 700 år. Och när det gäller curcumin i gurkmeja isolerade västforskare först curcuminmolekylen 1815, erhöll sin kristallform i 1870 och bestämde sin övergripande struktur i början av 1900-talet.

De potentiella antioxidantfördelarna (beskrivna ovan) från curcumin är egentligen bara toppen av isberget. Många studier har visat olika sätt att denna krydda kan stödja din övergripande vitalitet.


Kan hjälpa gallblåsfunktionen 

Kan hjälpa till med att minimera oxidativ stress


Stöder postmenopausal hälsa hos kvinnor (tillsammans med motion) 

Vi rekommenderar helt klart att använda sig av gurkmeja kapslar då det finns så otroligt många hälsofördelar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *